Alla inlägg under mars 2009

Av Daniel Holmén - 26 mars 2009 11:35

I morse vaknade jag bara för att inse att jag hade glömt köpa ett nytt SL-kort igår, när det förra slutade gälla. Det var bara att ta en promenad till Fridhemsplan för att inhandla ett nytt. Jag var på väg in på Pressbyrån för att inhandla ett hederligt gammal magnetremsekort när jag såg att SL Center hade öppet. Jag skaffade ett SL Access-kort i december av en ren slump, men har aldrig laddat på det just eftersom man måste ta sig till ett SL Center. Nu hade jag chansen.

Jag stegade in och roffade åt mig en nummerlapp, när jag fick syn på en gör-det-själv-maskin som stod i ena hörnet. Självklart vill jag göra det själv, så jag provar. Först ska man hålla fram sitt Access-kort mot en blå liten läsare tills det piper till, sedan betalar man med sitt kontokort. När jag godkänt summan står det "Köpet genomfört". Jamen vad fiffigt, tänker jag och är i full färd med att lägga tillbaka VISA-kortet i plånboken när jag plötsligt ser "Köpet makulerat" i samma ruta som nyss påstod att köpet var genomfört. Ett kvitto kommer ut med samma text.

När jag vänder mig om mot kassörluckorna upptäcker jag att butiken är tom, och att en radda kassörer sitter och stirrar på mig. Det syns på dem att jag gjort något fel, man kan liksom se det i deras trötta blickar. Jag går fram till en av dem och hinner säga "Jag vet inte vad som hände..." innan han säger "Du höll inte Access-kortet mot läsaren efter att du betalat! Pengarna kunde inte överföras till kortet eftersom du inte höll upp det mot läsaren!"

Man måste alltså först hålla upp kortet mot den blå lilla läsaren, sedan betala, sedan hålla upp det igen för att få in pengarna på kortet. Jag vill bara tillägga att det inte stod någonstans att man skulle hålla upp kortet en gång till. Förstå hur många som kommer att göra fel på det där, läsa "Köpet genomfört", gå därifrån och ha betalat 690:- för ingenting! Det var ju bara ren tur att jag fick syn på texten som sa att köpet var makulerat.

För övrigt är det mycket snack om skatteåterbäring just nu. Folk försöker överglänsa varandra med hur mycket de får tillbaka, de annonserar ut på Facebook inför alla sina hundratals vänner hur många tiotals tusen kronor de får tillbaka. Jag fick en liten restskatt på ynka två hundralappar, och det är ju faktiskt en större bedrift än att få tillbaka, om jag får säga det själv. Jag var väldigt nära nollpunkten, och det betyder att jag faktiskt har skatteplanerat framgångsrikt. Alla de där tiotals tusen kronorna ni får tillbaka i en klump nu, de har jag portionerat ut under året och haft glädje av varje månad. Vissa föredrar säkert att få pengarna i en klumpsumma, för att det är svårare att spara 3000 varje månad än att "aldrig se pengarna" och istället få 30.000 framåt sommaren. Självklart, jag tycker bara det är onödigt att låna ut tusenlappar till Skatteverket varje månad till 0% ränta. Jag tar istället de där 3000 varje månad och sätter in på ett räntekonto som ger avkastning, så man kan ju fråga sig vem som är den egentliga vinnaren här.

Och så har en ny skandal flugit upp bland huvudrubrikerna: "Kycklingskandalen". Massor av människor runt om i landet har hittat glasbitar i sina kycklingfiléer. Fruktansvärt, oförståeligt, sanslöst och framförallt: EN SKANDAL! Visst är det, vi ska aldrig behöva tveka på att den mat vi köper är av god kvalitet. Självklart ska vi känna oss trygga med de råvaror vi köper, vi ska inte ens behöva ifrågasätta dem. Köttskandalerna avlöser dock varandra, det handlar om både köttfärs med fejkad datummärkning och grisar som kokats levande i Scan-fabriken. Av någon anledning verkar det vara i köttsnusket det fuskas mest. Ändå ökar köttkonsumtionen ständigt och vi äter mer kött än någonsin förut. Det är någonting i den ekvationen som inte går ihop. Det ska alltid vara så synd om människorna, men att kycklingarna plågats, stressats, blivit misshandlade, fått vingarna avbrutna och känt sådan fruktansvärd rädsla att de spytt ner sina nerblodade fjädrar tycks glömmas bort längs med vägen. Det ligger nära till hands att använda ordet hyckleri. Att köpa bra kött är en mänsklig rättighet, betyder det att alla andra individers rättigheter läggs på hyllan? Om det nu är bevisat att en fullvuxen sugga har samma intelligens som ett treårigt mänskligt barn, är det då okej att människan sätter sin egna matlust framför den sugga som får sin hals avskuren framför ögonen på sina barn? Folk försöker så ofta ifrågasätta mitt val att inte äta kött, men ingen har ännu kunnat få fram ett bra svar på de frågor jag just ställde. Varför?

Ovido - Quiz & Flashcards