Alla inlägg den 26 maj 2009

Av Daniel Holmén - 26 maj 2009 20:56

Idag hade jag min elfte körlektion. Jag körde på "mindre landsväg" och fick dessutom öva tvärnit. Vi åkte ut på Drottningholm när det var som vackrast väder idag, och det var helt ljuvligt. Det var svårt att koncentrera sig på själva körandet när man hade glittrande blått vatten på sin ena sida. Jag kan bara föreställa mig friheten man måste känna när man dessutom inte har en körlärare på sin andra...


Hursomhelst gick övningen ut på att jag skulle komma upp i 70 km/h och att läraren sedan skulle skrika "'ÄLG!" utan förvarning. Då skulle jag tvärnita. Det gick hur bra som helst, jag tvärnitade som ett proffs. Och vad tror ni händer? En RIKTIG älg dyker upp!!! Inte på vägen, men dock på en äng bredvid. Där stod den och tuggade gräs i lugn och ro.


Sedan ställde läraren en fråga. "Stannar vi för alla djur?" Jag hatar när han ställer frågor, för det känns alltid som om han lurar mig till att svara fel. Rent instinktivt svarade jag ja på den frågan, men jag antog någonstans att det var fel. "Om vi säger så här då: du kör i 90 km/h i timmen och har en lastbil precis bakom dig i samma hastighet. En hare springer upp på vägen. Ska du tvärnita då?"


Eeeeeh... Som vegetarian sedan åtta år tillbaka skulle jag nog fan VILJA stanna, men om jag SKA? Njaaee, jag antar att jag inte ska det. Det blir ju lite märkligt resonemang dock, jag tror inte att ens reflexsystem fungerar på det sättet: "Äh, en hare. Jag kör vidare!" Ser man något dyka upp på vägbanan så tvärnitar man väl av ren reflex? "Det är det som är det svåra", fortsatte läraren; "att jobba emot sina reflexer!"


Asså jag vill bara ha mitt körkort. Jag vill inte spekulera i huruvida jag ska ut på vägarna och mangla harar eller inte. Läraren fortsatte: "Samma regel gäller egentligen om renar. En ren väger förvisso 50-60 kilo, men det är bättre att köra på den än att stanna. Visst, bilen får skador av kollisionen men det går inte ens att jämföra med om du tvärnitar framför en lastbil som ligger i 90 km/h!"


Inte FAN skiter man i att bromsa om en fullvuxen ren dansar upp på vägen framför en? Inte FAN sitter man där och hinner tänka: "Äh, jag får väl köpa ny bil eller reparera den här, jag vill inte dö av en lastbilskollision så jag kör över renen!" Hamnar jag någon gång i just den situationen så är det bara att säga adjö. Jag må dö tillsammans med renen, men då har jag åtminstone dött som en människa som fungerar och handlar rationellt. Eller? 

Ovido - Quiz & Flashcards