Alla inlägg den 15 juli 2009

Av Daniel Holmén - 15 juli 2009 13:13

Många undrar vad det kostade att ta körkort. Jag tycker att det är en berättigad fråga, om än väldigt individuell och varierande. Många kanske skaffar sig körvana privat med egen handledare (ex. mamma/pappa) och då kan det säkert bli bra mycket billigare. Vissa lär sig snabbt och behöver kanske färre lektioner, medan en del andra lär sig långsammare och behöver övningsköra längre.


Jag har räknat ut vad mitt körkort kostade. Det kan fungera som en fingervisning för dem som funderar på att sätta igång, eller kanske bara som nyfikenhetsdämpande för dem som är såna.


Ha i åtanke att jag började som totalgrön nybörjare, och att jag enbart kört med trafikskolan, ingenting privat! I prislappen är nedanstående inräknat:


Körkortstillstånd

Syntest

Teorikurs, totalt ca 14 timmar

2 böcker, teori och praktik

Avgift för tillgång till Körkortsfrågorna online

Bonniers Trafikskola på CD-ROM

29 körlektioner á 100 min, totalt ca 48 timmar

Riskettan

Halkbana

Avgift för teoriprov

Avgift för uppkörning

Avgift för lån av Vägverksbil vid uppkörning

Avgift för fotografering till körkort

Avgift för tillverkning av körkort


Summa kardemumma: 29.509:-


Citat ur min blogg, 24/5:

"Om jag har tur landar totalkostnaden under 30.000:- åtminstone."

Ovido - Quiz & Flashcards