Alla inlägg den 20 juli 2009

Av Daniel Holmén - 20 juli 2009 14:19

För dem som inte vet jobbar jag som inköpare hos en av Sveriges största nätbutiker för dvd-film, blu-ray och tv-spel. Bland mina konton (som jag ansvarar för och arbetar närmast med) finns de största kommersiella filmbolagen, däribland Universal, Paramount, Sony Pictures, Svensk Filmindustri samt Walt Disney. När jag för ett tag sedan arbetade med Disneys höstreleaser dök "Desperate Housewives: Säsong 5" upp i deras releaseplan. I detta tidiga skede fanns ingen svensk handlingtext skriven för dvd-omslaget, men eftersom jag är ett fan som sett hela säsong 5 var det inga problem för mig att skriva en själv. Det ser liksom trevligare ut på produktsidan om en handlingstext finns inkluderad.


När jag skriver egna texter brukar jag efter någon månad eller två kolla runt hos de andra nätbutikerna, för att helt enkelt se om de snott min text eller fixat en egen. Ni kan gissa vad som oftast brukar hända. Idag upptäckte jag att minst två andra näthandlare kopierat min handlingstext rakt av, och det är sannerligen inte första gången. "Plagiat är en stor komplimang" var det någon som sa, och visst är det så. Men inte sitter jag här och gör mitt bästa för att sälja en produkt, så att alla andra kan kopiera mitt arbete och därmed sno mina intäkter! INTE OKEJ!

Jag skickade som vanligt ett vänligt men bestämt e-mail till de båda berörda. Detta inkluderar tjusiga ord såsom "rättsliga åtgärder" och "juridiska ombud". Jag hann knappt trycka på SEND-knappen innan texten var bortplockad hos den ena av dem. Skönt att ha makten!

Ovido - Quiz & Flashcards